dimarts, 8 de novembre del 2011





La Camil·la



La Camil·la és el paradigma d’un personatge clau en una societat ja periclitada: el servei de confiança, submís i proper que entre bambolines domina tota la situació familiar.
Com més silenciós i servil és, més es fa l’amo, el seu poder creix per què es fa  invisible i els senyors confiats no amaguen  les seves misèries, els seus neguits i les  seves pors davant seu. La Camil·la sap en quin entrecuix apaivaga els seus furors el senyor Torras, i calla, té la certesa que és una bona solució, i així tot anirà bé, encara que en un moment donat, s'espatlli el marro. 
De la seva discreció servil en depèn el bon nom de la família i sovint és un coixí que esmorteeix, amaga o suavitza greus tensions familiars, i omple grans mancances o buits afectius. Es fan indispensables en el devenir de la família. 
A voltes alcavota de confiança, i tapadora d’infidelitats quan no vèrtex d’un  triangle amorós domèstic.
Les desgràcies que pateixen els criats mai no són tan tràgiques o tristes com les que desesperen els senyors, els seus sentiments són de segona  Les seves alegries  són discretes, de cap manera poden ser més feliços que els senyors. 
Sovint  confidents dels seus amos, a desgrat d’aquests arriben a sotmetre’ls.  Altres, fidels es deixarien matar per ells i n’hi ha que comparteixen tota la privacitat.
Servei fidel
Un fet a destacar és la consciència de classe. Saber estar al seu lloc sempre, és motiu d’orgull i signe de professionalitat, queda palès en l’enuig que la Verònica té quan la Carlota vol esclarir si el patró en pena es pot haver begut el licor o el cafè delseu pare. Déu meu ! i trepitjar el Casino de la Roda. El refugi dels senyors !!!.
També tenen les seves ocultes compensacions, la minyona fa servir, d’amagat de la senyora Adelina, l’espasa de la generala per decapitar les gallines.

En tenim grans exemples d’aquests criats a la Literatura i al Cinema : “The servant”, “Tirant lo Blanc”, “El criat de dos amos”, “ Les Criades”, “Rebeca”, “Lo que queda del dia”, “ Les noces de Fígaro”, “Mirall trencat”, “La Celestina” i tantes obres de Shakespeare, Molière o Lope. I sèries de TV " “Arriba y Abajo”, “La casa de los Martinez” i les minyones descarades del cinema espanyol de l’època del   Landisme. etc.etc.
Tots aquests mitjans han tret molt profit d’aquesta dualitat: ser molt diferent de l’altre però vivint junts les mateixes coses. Un proverbi francès diu: Il n’y a pas de gran homme pour son valet de chambre. Una veritat com un temple, sobre una mena de gent ja extingida.





2 comentaris:

  1. Es una descripció molt acurada sobre la tipologia d'aquestes persones, aparentment tan invisibles però al mateix temps tan reals

    ResponElimina